Annons:
Etikettreiki
Läst 6198 ggr
tina-stina
2010-05-21 15:54

Healing under graviditet?

Hej!

Har en kompis som har en fistelgång hon inte får bukt med.

Hon är nu gravid i ganska tidigt skede, och jag undrar om det är okej att heala henne då?

Skulle opereras dagarna efter hon upptäckte det, och blev då inte av. Finns det risker med healingen?

mvh tina

Annons:
[Vintersaga]
2010-05-22 00:25
#1

Jag vet inte vad lagen säger om detta - men rent generellt brukar man inte ge gravida heling (inte på magen i varje fall). Vi undviker det inte för att det skulle vara någon fara med att ge healing (min absoluta tro är att det är ofarligt) men om något skulle hända (av vilken anledning det än är) i anslutning till en healingbehandling… så kan du ge dig sjutton på att man ger sig på healern det första man gör!

\Rickard

[yodhe]
2010-05-22 03:29
#2

Jag har aldrig råkat ut för detta, men eftersom barnet i sig inte är färdigt, om det nu är i ett tidigt skede, så borde det inte vara något problem, man kan ju ge healing direkt på området där fistelgången är och fokusera enbart på detta…några garantier går ju inte att ge för att healingen stannar just där.

Men som Rickard säger, det är en chansning och det bör göras en övernskommelse mellan parterna innan för att klargöra vad som kan ske….

Ska höra mig för hos andra healers som jag känner och se vad dom säger…kan ju vara intressant  o veta var andra står i frågan…

tina-stina
2010-05-22 14:53
#3

Tack för svar!

Är själv också osäker, och tänker med att om något skulle hända får jag nog höra att det är mitt felRynkar på näsan Kanske bäst att vänta till bebben är född…

Anna-Helga
2010-05-23 14:36
#4

Min övertygelse är att det bara skulle vara av godo för både mor och barn, men som sagt… Blir något knas under graviditeten sedan är det säkert healingen och healern som får ta smällen, även om det inte har med varann att göra, tvärtom…

När jag varit gravid har jag antagligen helat mig och bebisarna massor som jag gått och hållt om min mage! Cool

Kram!

allhealing
2010-05-23 17:49
#5

Jag har letat runt lite på nätet och komponerat ihop en text som jag kommer att använda på min hemsida när den blir omgjord.

citat

Enligt Svensk lagstiftning måste jag hänvisa här nedanför listande sjukdomsfall till legitimerade personal inom sjukvården såsom läkare, sjukgymnast, kiropraktor, naprapat samt övriga av Hälso- och sjukvårdslagen godkänd legitimerad personal.

Barn under åtta år, gravida kvinnor, diabetes, epilepsi, cancer, schizofreni, samhällsfarliga smittsamma sjukdomar. För en fullständig förteckning av vad som omfattas av lagstiftningen kontakta din läkare, sjukgymnast, kiropraktor, naprapat samt övriga av Hälso- och sjukvårdslagen godkänd legitimerad personal.

slut citat

Det är alltså enligt svenska lag INTE TILLÅTET att hjälpa gravida kvinnor om man inte innehar en legitimation enligt ovan.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

snoflinga
2010-05-26 11:37
#6

Min uppfattning (från andra områden) är att man alltid är överförsiktig vid graviditet för att, som det står ovan, om något händer vill man vara säker på att det inte är orsakat av ens produkt/behandling - även om det är osannolikt.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Annons:
[rore]
2010-05-26 13:00
#7

Jag kan inte låta bli att förundras över de lagar och paragrafer som satts upp gällande healing,,,*tappat hakan*

Till viss del förstår jag att "man" kanske vill komma åt skojare, som "lurar" folk på pengar,,,

Men samtidigt blir jag så himelens irriterad, frustrerad eller vad det nu är för känslor som är i omlopp,,,,Skäms (Kan inte ens beskriva det)

Om jag som insulinbehandlad diabetiker går till en healer för att få en behandling/session eller vad det nu kallas,,

Så kan svensk lag alltså säga ifrån detta??FörvånadSkrikandes (förlåt) oavsett om jag går till healern ang min sjukdom eller annan åkomma??

Men att gå i kyrkan och be för folket i världen, sina nära och kära,

som har det svårt eller har svåra sjukdomar, det är helt okay??Obestämd

Ojojoj,, var bara tvungen att skriva av mig.. kanske blev det lite OT,, hoppas ni har överseende med detta…Skäms

korseett
2010-05-26 13:08
#8

När det gäller graviditet är man försiktig från alla områden både alternativt och traditionellt. Man vet ju inte allt som kan påverka så det är ju vettigt tänk även om de flesta healers är av meningen att healing inte skadar ett foster men vi kan ju inte veta säkert. Den första perioden är ju känsligast för ett foster

snoflinga
2010-05-26 13:14
#9

#7 Det är nog inte bara healing utan all alternativmedicin man syftar på egentligen…

Och om din diabetsläkare inte har något emot det kan du ju besöka en healer, men man ska göra det i samförstånd med behandlande läkare, det KAN faktiskt vara så att vissa saker är kontraindicerande - säg t ex att en epileptiker tar en viss medicin, och samtidigt får ett naturläkemedel som kanske antingen tar bort effekten av medicinen eller förvärrar biverkningarna?

Det är ALLTID bra att diskutera med sin läkare vad man vill prova för alternativa behandlingar. Om de säger att det är bullshit och inte kommer fungera, då gör det ju inget om du provar i alla fall, men om de däremot har något konkret exempel på varför en viss alternativbehandling inte skulle passa dig så får du ju veta det. Det kan ju vara så att t ex jod, som är ett vanligt tillskott inom alternativmedicin, kanske inte är lämpligt vid diabetes (vilket en bra alternativmedicinare såklart vet) och då är det ju bra man vet om det innan Skrattande

Sen kan jag hålla med om att lagen är lite tråkig, men det har förmodligen funnits anledningar till det. Bad people finns det överallt inom alla områden…

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[rore]
2010-05-26 13:16
#10

Jag förstår resonemanget runt graviditeter och jag accepterar det..

Men att jag som vuxen människa egentligen inte har rätt enligt svensk lag att välja healing om jag har diabetes, eller annan åkomma,,

Tycker jag är jätte konstigtObestämd

[yodhe]
2010-05-26 13:21
#11

Nu måste jag tycka, som healer ska man alltid respektera klienten, självklart, men jag tror att dessa paragrafer och lagar är uppsatta enbart i rädsla för att rädda sitt egna skinn så att säga…

vi människor är så fruktansvärt rädda för att göra fel, men i min tro är det så att det som är meningen sker, oavsett vad vi gör….

Så att ge ett foster healing kan jag inte anse i mitt hjärta vara fel…sen får staten säga vad dom vill…

snoflinga
2010-05-26 13:25
#12

#10 Jag tror som sagt, att om din läkare inte har något emot det, så får du lov att besöka en healer. Även om det inte riktigt går att utläsa ur det Allhealing har lagt upp.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[rore]
2010-05-26 13:44
#13

Snöflinga!

Det jag menar är att jag som en enskild vuxen individ,, borde få lov att fatta dessa beslut själv,,

Annars är det ju som att bli fråntagen sitt egen ansvar/sin livsfilosofi på något vis,,,Obestämd

Annons:
snoflinga
2010-05-26 13:49
#14

#13 Jo, så är det ju. Men så kan jag känna över hela vårt samhälle, jag får inte lov att köra bil så som jag vill heller, jag kan själv bedöma hur säker en väg är och det FINNS vägar som har för låg hastighetsgräns (liksom tvärtom). Det finns säkert en massa andra löjliga lagar som bestämmer över mig, många av dem vet jag inte ens om.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

snoflinga
2010-05-26 13:50
#15

#13 Det konstiga är att diabetiker helt lagligt får lov att röka… Vilket för mig borde anses långt farligare än healing Flört

/Snöflingan som hatar cigaretter och hela tobaksindustrin (finns en bra bok om just tobaksindustrin och dess följder för människor som arbetar under den)

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Sagaliten
2016-08-10 15:46
#16

Gammal tråd som tåls att lyftas. Om jag svara på tex inlägg #5 kan jag inre låta bli att tänka att det är väl mer att man inte får behandla tex graviditeten eller schizofrenin osv. Vad det gäller tex psykiska sjukdomar ör det ju inte så att du inte få heala personer med psykisk sjukdom, men man får inte säga att man behandlar den psykiska sjukdomen med healing. Eller säga att man kan bota smittsamma sjukdomar med healing. Så kan det väl ändå inte vara menat.. Sen när det gäller graviditet finns där en annan individ som växer inne i personen, så om det är annorlunda där kan jag förstå det, men inte de övriga fallen… Eller är det bara jag?

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Sagaliten
2016-08-10 17:17
#17

Såg detta http://www.anna-lena.se/reiki/reikiochgraviditet.html Inga lagar utan en Reikiutövare och lärares syn

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Upp till toppen
Annons: