Annons:
Etiketteraurachakra
Läst 2315 ggr
hannan
4/17/14, 9:31 AM

obalans i halschakrat

Hej!
Jag har under i princip hela mitt liv haft problem med att jag spänner stämbanden när jag sjunger. Det går så långt att det ofta räcker med att tänka på att sjunga så känner jag stämbanden dra ihop sig. Spänner mig ofta när jag pratar också. Har försökt med många avslappnings- och uppsjungningsövningar, jag har tidigare tagit sånglektioner och sjungit i kör men inget hjälper. Jag älskar att sjunga och är egentligen ganska bra på det, men det här gör så klart att jag har svårt att få ut rösten och den blir tunn och svag.
Jag har också sedan länge problem med nacke, axlar och käkar.
När jag läser om personlighetsdrag som kan komma av obalans i halschakrat så inser jag att det är mycket som stämmer på mig. Jag vet vad allting bottnar i, det kommer ända från min barndom, men hur gör jag för att rätta till det, och tror ni att det kan hjälpa mig att bli av med spänningarna i stämbanden?

Är mycket tacksam för hjälp!

Annons:
[GunillaF]
4/17/14, 4:42 PM
#1

Hej hannan.

De symtom och de besvär du beskriver hänger ihop med ett mindre bra självförtroende. 

Du vet att du kan, men när du ska till, så att säga, så "knyter" det sig. Du får ont och det blir besvärligt.

Det dåliga självförtroendet hänger ihop med din barndom som du själv skriver om.

Jag ska inte säga att du ska glömma det som gjorde att du kände att du inte dög eller varför du inte fick beröm…. Men om du på något sätt kunde försöka intala dig att de som skulle ha berömt, talat om att du dög… inte förstod bättre. Om du kunde göra det och i ditt hjärta förlåta dem för det.

Vad som är jätteviktigt i sammanhanget är att du måste älska dig själv för den du är. Du måste få in i ditt sinne att du duger. Du måste tro på dig själv.

En bra övning är att ställa sig framför spegeln och se vilken kroppshållning man har. Sträck på dig, dra axlarna bakåt och höj på hakan :-)  En bra träning som man borde göra minst ett par gånger/dag.

Som sångare vet du säkert redan att du ska ha magstöd både när du talar och när du sjunger…..  Håll handen lätt över magen så kommer du ihåg det när du ska sjunga/tala och då splittrar du tankarna en aning så du inte tänker så mycket på att "nu kommer det att gå åt pipan".

hannan
4/17/14, 6:33 PM
#2

Tack för ditt svar!

Jo, dålig självkänsla har jag ju, det är nåt jag jobbat med länge. Men det borde ju inte ge konstant spända stämband, eller kanske snarare spänd strupe. Jag tränar nästan dagligen på att sjunga/prata rätt och med magstöd. Men även när luften kommer från magen så kvävs den liksom i svalget. Vet inte hur jag ska bli av med det. Irriterande!

[GunillaF]
4/17/14, 8:23 PM
#3

#2 Testa mina tips för att stärka självförtroendet ;-)

lilleogge
4/18/14, 9:50 AM
#4

Jag har som du haft en tuff barndom med en styvfar som misshandlade mig psykiskt. Jag har haft alla möhliga symptom men mitt problem blev magen. Jag har gått på kbt kognitiv beteende terapi. Men de som hjälpte mest var att prata om det med min fru tills dess jag inte hade känslor för händelserna. Sen är meditation och lära sig slappna av i de musklerna en stor del med men för mig så var det att få ur det ur systemet. Man kan säga att man e bra osv men så länge det finns i dig o du har känslor kring händelserna så lär du inte bli av med det. Healingen är en del av tillfrisknandet och det finns aldrig genvägar du måste göra det jobbiga för att må bra. Kram på dig o hoppas allt löser sig

hannan
4/18/14, 10:30 AM
#5

#4 

Tråkigt att höra att du hade det så jobbigt!

Jag har bearbetat saker i en evighet känns det som. Det som gjort mest nytta är hypnosterapi. Tack vare den han jag kommit en bra bit.

Testade chakrahealing en gång och det påverkade mig väldigt mycket, fast en gång räcker ju inte. Det var hos en tjej som bor typ 40 mil härifrån, för jättemånga år sen. Men jag kanske borde ge mig på det igen. Är det någon som känner till någon duktig i norra Småland eller Linköpingstrakten?

Upp till toppen
Annons: