Annons:
Etikettmat-för-själen
Läst 5888 ggr
Indiania
2011-04-08 20:52

Ät dig till ett friskare liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill dela med mig av den intressanta föreläsningen jag var på i går kväll. Det var Tommy Svensson från Norrköping som  var en riktig eldsjäl vad det gäller vitaminer, E-nummer och vad vi stoppar i oss.

A-vitamin är ögats vitamin. Finns i lever, fet fisk, fet mjölk, smör, äggula och sardiner. I orange grönsaker och frukt.

B1- vitamin är viktigt för musklerna, hjärnan, hjärtat och nervsystemet. B- vitamin finns i ekologiska solrosfrön, råris, ekologiska havregryn och jäst. Vintertid är det viktigt med ekologisk mjölk inte lika viktigt sommartid då korna går ute och får i sig gräs.

B2- vitamin är viktigt för hår och naglar, kan ätas som tillskott.B2 -vitamin finns i kalv, lamm, ungnötslever, mjölkprodukter, kött, ägg och fisk.

B3 -vitamin styr vårt kolesterol och ämnesomsättningen, brist kan ge nedsatt aptit. B3 kan ABSOLUT inte ätas syntetiskt. Hellre riktig mat som kyckling, fågel, fisk, torkade aprikoser, okokta gröna ärter och sparris.

B5 -vitamin Rengör porerna från smuts och reglerar hårets fuktbalans. Bra läkning för sår. Hälsokostens  Pantoten kan man ta som tillskott, 2 tabletter + juice på fastande mage. B5 finns i ärter, kikärter, broccoli, kalv och ungnötslever.

B6 -vitaminbrist kan orsaka ledbesvär, blodbrist, mensvärk och vätskeansamling. B6 finns i ekologiska bananer och avocado.

B8 -vitaminbrist har ofta anorektiker ca 50 %.

B8, B9 och B12 och D -vitamin är bra vid biopolär sjukdom.

B9 -Folsyra är väldigt viktigt vid graviditet. Brist kan ge fosterskador, depressioner och rubbad proteinsättning i kroppen.

B9 och B12 -vitaminer jobbar tillsammans.

B9 -vitamin finns i kalv, lamm, ungnötslever, kokt vetekli och persilja.

B12 -vitamin samma som ovan+ äggula, rom och kött.

C -vitamin extra viktigt för immunförsvaret, virus och bakterier. Finns i gul paprika, kiwi och ekologiska bananer. C -vitamin skall tas på morgonen. Bra för blodkärl, skelett, tänder och hud. Stärker kroppen och ger ökad smärttålighet .C -vitamin finns också i passionsfrukt, nypon och jordgubbar.

Citroner behandlas med mögelmedel efter mognad. Tänk på att inte använda citronskivor i vatten .Undvik allt som innehåller citronsyra E330 kan ge upphov till pollenallergi. Däremot kan man istället blanda citronsaft + vinsyra.

D-vitamin är skydd mot cancer och infektioner. Bra är Holistic D3 -vitamin men den bästa D -vitaminen kommer ifrån Edura AB, D500 räcker att ta varannan dag men bör ej tas av de som använder blodförtunnande medel som Varan och liknande, då skall man i stället ta D 1000 från Edura AB.

K -vitamin är bra mot övervikt. Finns i broccoli, brysselkål och spenat,gröna ärter och vissa gröna teèr.

Mineralämnen. 64 % av kvinnor har järnbrist. Män i 60 årsåldern bör äta zink är bra mot prostata.

Proteinselen eller organiskt selen minskar cancerrisken.

Vid järnbrist, myrkryp i benen.

Krom är bra mot godissug.

Koppar, farligt med överskott.

Q10 bra mot tandfickor.

Uteslut aspartan, sojalecitin, modifierad stärkelse, jätteextrakt.

Bort med tuggummi .Det innehåller E 321 som är en värsting.

Det farligaste e -numret är E 123Amarant, räknas till AZO färgerna, det ger svåra biverkningar E 124 är också en värsting.

När du köper ägg, köp sprätthönsägg, de hönorna vistas utomhus. Frigående höns är tex. instängda och har det trångt och hackar på varandra.

Köp inte odlad lax.

Andra små tips, istället för cerat använd bivax eller honung, i cerat finns det ämnen som är gjorda av diesel. Rekommenderade skönhetsmedel Rosenserien och Weleda.

Detta är bara ett litet axplock av all information vi fick och jag hoppas jag antecknat rätt.

Gå gärna in på Tommy Svenssons hemsida, där finns mycket bra att läsa. Det mesta står i " Nyhetsbreven "

www.utbildningscenter.se

Hoppas något intresserade er.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
[GunillaF]
2011-04-08 21:26
#1

Intressant Indiania. Vi stoppar i oss mycket av gammal vana egentligen. En liten tankeställare någon gång då och då (ofta) är bra!

Indiania
2011-04-10 10:37
#2

Jag har börjat köpa grädde utan stabiliseringsmedel ( karragenan ), grädden skall vara högpastöriserad.

Det finns en ost utan tillsaster som heter " Storsjöost ", jag köpte den på Ica.Sambon har börjat använda ekologiska havregryn, det äter inte jag.

Det vanliga blå/vita ceratet har jag kastat och köpte ett cerat med bivax på Hälsokost i går.

Vill gärna nämna " Bröderna Finas " pålägg som bara har ett E-nummer i sina pålägg.

Det får bli lite förändringar efter hand.

Tipsa gärna om ni har några bra tips! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
2011-04-10 10:39
#3

Jaa, man får ta det lite eftersom. De gånger jag köper mjölk blir det ekologisk t.ex.

Lynxx
2011-04-10 14:17
#4

Tänk om alla visste hur mycket bättre de skulle må, om de bara åt ren & bra mat & skippade allt skräp som di stoppar i sig! Det är faktiskt inte ett sopnedkast som sitter under näsan. Jag blir så bedrövad av att se allt **** de har i sina vagnar på affär'n.

Massor av lidande skulle undvikas & besök hos vc & sjukhus skulle aldrig behöva göras då & därmed frigöra resurser för di övriga sjuka etc.

En alldeles typisk värstinghelg vad gäller frosseri kommer ju nu. Konstigt att varuvagnarna inte kollapsar under tyngden Förvånad

Tack & lov dock för äggen - de är ju förstklassig mat - innehåller allt - utom C-vitamin.

/L

tin-tin68
2011-04-11 09:26
#5

Indiania så intressant läsning.Det har ju i media varit många disskussioner om E nummer och halv fabrikat och jag tycker att det är bra att man belyser problemen.Även kockarna som åkte runt bland skolorna gav ju samma syn på saken om hur skadlig viss mat  är.En sak som jag reagerat på är då jag hörde om palm oljan som används som fett i just halv fabrikat och mycket bakverk som säljs.Men även i barnvälling.Palm olja är ju ett mättat fett som ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar och det finns i vår barnmat.FörvånadOftast så skriver dom ju att produkter innehåller vegetabiliskt fett så tror man att det är ok att köpa.

Men så länge det finns en marknad så kommer det att finnas dålig mat.

Ska kila in på sidan och läsa Tack för tipset.

Indiania
2011-04-11 10:02
#6

#5 Trevligt att du gillade läsningen Glad Ja gå in på sidan och läs, det finns mycket att läsa där.

Klicka på nyhetsbreven, där står det mycket fakta.

Det är som du säger så länge det finns en marknad säljer de " vad som helst "

#4 Tack för ditt fina inlägg också!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
tin-tin68
2011-04-11 10:19
#7

Det är väldigt intressant jag ska gå in under dagen och läsa!

Jag är nog en bull och mat mamma jag gillar att laga mat och baka.Mina barn har varit allergiska så för mig har det varit både självklart och nödvändigt att tänka mig för.Men visst så slarvar vi med kosten i bland.

majlar
2011-04-11 10:37
#8

Tack för bra information. Tur säger jag att man alltid har hållit på med mat och bakning själv. Att barnen är uppvuxna under den tiden då man som farligast bjöd dom på färdigpanerade fiskpinnar, vilket hände väldigt sällan. Man blir förskräckt när man hör vad mycket farligt det finns i maten.

Eftersom vi bara är två vuxna nu i hushållet så försöker vi så mycket vi kan att köpa ekologisk mat. Det senaste inköpet är schampo från Apoteket, som är fria från parabener och en del andra skadliga ämnen, dom är inte heller testade på djur.

Man får försöka så gott man kan att medverka till att människor och natur inte tar skada av farliga ämnen

Andina
2011-04-11 11:13
#9

Tack indiania för bra och sammanfattande artikel! Jättekul att läsa!

Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
intressant
2011-04-11 17:11
#13

vadå undvik ALLT som innehåller citronsyra

bör läsas undvik E 330 som finns i vissa citronsyror

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
[GunillaF]
2011-04-11 17:17
#14

#13 Du får gärna utveckla det där om du vill.Glad

Indiania
2011-04-11 19:27
#15

#13 Trevligt att du är intresserad. Kan förtydliga mig lite, kemiskt framställd citronsyra ( E 330 ) kan framkalla allergier.

" Var nära naturen - var när dig själv "

evali
2012-10-12 19:21
#16

Vad du skriver om citroner och citronskivor i vatten kan väl ändå inte gälla ekologiska citroner? De besprutas väl inte med mögelmedel??? Tack för en bra artikel för övrigt::::

tarotlasse
2012-10-12 19:42
#17

jag vill bara säga att det är lika mycket vitaminer i dom produkterna som inte är ekologiska.

Det är inte ngn skillnad alls på om det är ekologiskt eller inte-

Jag skrev en tråd innan i dag om just Ekologiska produkter.

Det innehåller så mycket gifter och bekämpnings medel även i dessa produkter.

Ett sådant enormt fusk i denna branchen så jag tänker sluta lägga extra pengar på ekologiska produkter i framtiden.

När det t.om är ekologiska varor med totalaförbjudna gifter och med bekämpningsmedel som övertiger dom Svenska gränsvärdena ja då ka man verkligen fråga sig hur ekologiskt är det igentligen.

Samma som mjölken när det visar sig att mejerierna inte kör ekologisk mjölk för sig utan all mjölk blandas i samma maskiner och process sedan så tappas en del i ekologiska förpackningar och det andra i vanliga förpackningar. För helt rätt fins bönder som kör ekologiskt och får mer betalt för denna mjölk så dp får man ju ha en del av förpackningarna med högre pris,

Men i själva värket är det samma mjölk i dom olika förpackningarna.

men vi är både naiva och godtrogna  till detta med ekologiskt. Men bara för det står ekologiskt på förpacningen så betyder inte det att det är en ekologisk produkt räcker att en del av produktionen är ekologiskt.

Lasse

Indiania
2012-10-12 19:55
#18

#16 Naturligtvis är det så att ekologiska citroner skall vara obesprutade om man då kan vara riktigt säker på det.

Mina anteckningar hittar jag inte just nu, det är ju ett tag sedan tråden skrevs. Tycker du kan skriva till Tommy Svensson och ställa din fråga om du vill ha ett utförligare svar.

Tack för ditt intresse!

" Var nära naturen - var när dig själv "

tarotlasse
2012-10-12 19:59
#19

Såg ett Tv program om just mjölken redan vid Hämtningen blandas all mjölk oavsett om den är ekologisk eller inte. Var inte Ekonomiskt genomförbart att skicka ut en Tankbil för en gård med ekologisk mjölk så då tog man den och dom 20 gårdarna bredvid samtidigt i samma tankbil.

Lasse

Upp till toppen
Annons: