Annons:
Etiketthealing-allmänt
Läst 6338 ggr
carip
2008-12-04 11:56

Healingpsykos?

Jag måste fråga er som har jobbat länge med healing om ni någonsin har råkat ut för att en kund fått en healingpsykos?

Anledningen till att jag frågar är att en kvinna anklagar Eric Pearl som startat Reconnective Healing att hennes son fick healingpsykos efter att ha deltagit i healingkursen i våras.

Min teori är att denna person gick på kursen för att få healing, vilket inte är syftet med en kurs för att bli healer. När han sedan upptäckte att livet var likadant efter kursen så gick han ner sig i depression.

Och att Eric Pearl skulle vara skyldig är ju befängt. Han hade ju bara föreläsningar och visade på 2 personer ur publiken hur han kan heala. Sedan var det demonstrationer på olika sätt att jobba med healingenergin och vi fick göra praktiska övningar på varandra.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag känner att jag skulle vilja veta mera om detta och om healing kan utlösa depressioner.

För mig känns det konstigt då healingens verkan ju är att balansera människan.

Tacksam för era åsikter

Annons:
mayolica
2008-12-06 15:18
#1

människor reagerar väldigt olika på healing,det kan oxå variera mellan olika healingformer. jag håller med om att det känns konstigt,och att healing ska skapa ballans. ibland kan man få olika utrensnings symptom,både fysiska och psykiska. jag har fått liknande symptom som när jag har fastat,skräpet ska ut innan man mår bra det kan komma upp jobbiga känslor ibland. har oxå träffat någon som känner som att man åker ur kroppen av healing.

när jag gick utbildning,så tog vi upp ämnet reikipsykoser. det har tydligen varit ganska vanligt att människor har fått psykoser i samband med reiki-initieringar. ofta handlar det om personer med svag självbild och offta dålig kvallitet på kursen,personen kan tro att den får en främmande kraft inproppad i sej och blir rädda för den kraftiga energin. om inte läraren förklarar vad som händer under en initiering, att man öppnar sej för den egna helande kraften.

tror oxå att många som går healingkurser kanske gör det som ersättning för terapi eller annat,då kan upfatta att det är healinges fel. kursen kanske blev en utlösande faktor,då är det lätt att skylla på den. man får en syndabock.

~ mayolica ~

allhealing
2008-12-06 21:46
#2

När jag läser av dessa inblandade energier så vill jag påstå att detta inte har någonting att göra med Eric Pearl. Precis som #1 säger.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

cillaj
2008-12-07 17:02
#3

Min erfarenhet är att det kan vara så att personen inte är riktigt redo att ta till sig healing, om man ska gå en kurs måste man väl först veta vad det är man ger sig in på.

I många fall när man får sin första healing kan endel må väldigt dåligt, man så att säga "tömmer sin gamla ryggsäck " först, i det här fallet kan det vara så att personen inte förstår hur han reagerar.

Frågan är,

har han fått mycket healing förut?

Förstår inte varför man lägger ansvaret på någon annan, det är upp till en själv att ansvara för sin egen reaktion.

Kram cilla.

mayolica
2008-12-09 13:01
#4

 3 .många vet inte vad dom ger sej in på när dom går en healingkurs. det framgår inte heller hur den här personen mådde innan. många människor vill gärna ha en syndabock,och det kännas lättare för mamman att skylla på (i detta fall Erik Pearl) även om felet igentligen inte är hans.

den som håller kurser kan inte ansvara för deltagarnas psykiska hälsa,men med bra information om energierna och helande kraft på kurser tror jag kan minska risken. det är viktigt att veta vad man ger sej in på.

för några år sedan var det vanligt med snabbkurser till reikimaster, alla tre graderna på en helg. det blev väldigt dålig utbildningskvallitet för en nybörjare,många blev rädda för den starka energin och viste inte vad det var. vissa kunde må väldigt dåligt,trodde att det var en främmande kraft dom fick i sej vid initieringen och fick söka psykhjälp på grund av så kallad reiki-psykos

men man bär alltid ansvaret själv när man går en kurs,det bör man vara medveten om. man bör veta vad man ger sej in på och inte vara för psykiskt ostabil, tycker jag.

~ mayolica ~

tarotlasse
2008-12-10 00:49
#5

Jag har alldrig råkat ut för ngt sådant själv men har ju fått lära mig att inte ge healing till psykiskt sjuka för att det kan leda till en psykos samma med meditationer.

Men varken healing eller meditationer skapar psykoser eller psykiska sjukdommar.

Men har man redan en psykisk sjukdom finns det en risk att klienten kan drabbas av en psykos.

Liksom du ger  healing till ngn med värk eller annan sjukdom så kan det ju starta med att besvären ökar  direkt efteråt för att sedan avta. 

Lasse

korseett
2008-12-10 09:49
#6

#5 och om då en person med psykisk sjukdom vill pröva healing så måste vi upplysa om vad som kan hända. Helst ska de skriva under på det. Tät kontakt med den sjuke krävs också i ett sådant fall och en mild healing, om man kan styra det.

Annons:
mayolica
2008-12-10 12:24
#7

det vi fick lära oss var att det inte är tillåtet att behandla allvarliga psykiska sjukdomar med reiki,tex skitzofreni,maniska tillstånd mm.

6 vet inte vad som gäller för annan healing,men det du skriver låter ju vettigt. med bra uppföljning kan man oxå se om en person måste söka psykhjälp,det är inte säkert att en psykotisk person märker det själv.

~ mayolica ~

korseett
2008-12-10 13:36
#8

ja det finns ju många olika psykiska tillstånd. Jag har vänner med depression som jag gett healing med bra resultat. Det förändrar ju inte sjukdomen som sådan, man måste ta itu med problemen själv, men som jag jobbar så tar jag bort blockeringar och fyller på med energi och då kan läkningen och arbetet med en själv framskrida både bättre och snabbare. Så tror jag iallafall.

Sedan kan man ju välja vad man vill sända. Jag har en svåger som gick in i den berömda väggen i början av året och han mådde så dåligt och kunde knappt sova. Det jag valde att göra då var att fylla på med energi och sända honom lugn och ni må tro att han sov den natten, som en klubbad säl.

Klienter som jag har här hemma har alla ett kundkort med en anamnes skriven som de skrivit under på. Jag har hittills inte haft någon ren healingbehandling men för det mesta får de det tillsammans med den andra behandlingen, massage eller hudvård.

De svåra psykiska sjukdomarna, de som du nämner mayolica, skulle jag inte ge mig på annat än att skicka ett lugn till dom om det skulle behövas. Men ett lugn kan ju ges med en enkel beröring med.

mayolica
2008-12-10 15:09
#9

den berömda väggen känner jag till,jag har varit i den. har oxå haft djupa depressioner,men det betyder inte att jag har anlag för psykoser. jag har bara possitiva erfarenheter av healing mot ångest och deppresioner,både av behandling och initierengar.

vid många psykaska problem kan healing vara väldigt bra. man får skilja på olika psykiska problem. men jag tror att vi är inne på samma sak.

~ mayolica ~

tarotlasse
2008-12-10 22:53
#10

Skillnad på att gå in i väggen och på en depression en på en allvarlig psykisk sjukdom.

Men även dom med depresion bör man vara lite försiktig med.

Kan Dyka upp många jobbiga tankar under en depresion.

Jag brukar kräva att dom med depresion samtidigt med healingen går på samtals terapi för då får man den absolut bästa effekten.

Lasse

mayolica
2008-12-10 23:09
#11

vist är det skilnad,jag har haft båda delar. nått botten och lite till, healingen har bara varit possitiv för min del. men vist kan det komma upp känslor,och det är väldigt individuellt hur man reagerar.när jag började reikiutbildning hade jag oxå kommit en bit på väg,men hade mycket smärta.

om man ska ge healing till någon känner man offta om det känns rätt

~ mayolica ~

MariaJ
2008-12-11 09:15
#12

Jag har inte haft någon klient som drabbats av healingpsykos, men som vi alla vet som jobbar med healing så kan det hända att man får en reaktion först för att sen ta sig upp med ny kraft. Jag tycker också det är en bra ide att ha samtalsterapi brevid behandlingen om man anser att personen behöver.. Man kan alltid rekommendera det om man vill går på reikibehandling

Mvh MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

korseett
2008-12-11 13:08
#13

Det här är en himla bra diskussion!

Annons:
FiaH
2008-12-11 15:30
#14

Ett jättebra ämne. Jag har haft klienter som har varit inne i en depression, och då är det viktigt att finnas där för samtal efter, och att jag följer upp, men det är mitt sätt, samtal ingår alltid när jag jobbar.. Men jag har heller aldrig varit med om någon som fått healingpsykos,  men tror precis som ni skriver, att man ska vara försiktig innan man ger till någon med psykisk sjukdom..

carip
2008-12-11 23:23
#15

Tack för alla bra svar - jag tycker precis som ni att man måste vara noga med samtal efter behandling.

Jag har haft några med depression och som jag följt upp med samtal och ingen har drabbats av healingpsykos.

Eftersom detta har kommit fram på nätet och enligt mamman till denna pojke så var det många som drabbats efter kursen i maj - vilket jag aldrig hört talas om.

Skönt att höra så många seriösa healers här Skrattande

Upp till toppen
Annons: